ია აბულაშვილი
27.07.2020

"ბაკურციხის ჩრდილოეთით, ცივის მთის ძირას არის ვეჟინი, მის ზეით, მთის კალთას, კლდესა ზედა, არს ციხე შენი, მაგარი და დიდებული. შიგ გამომდინარე წყაროთი, და ეკლესია ღმრთაების გუბმათიანი"-ასე აღწერს ვახუშტი ბატონიშვილი ვეჯინის ლავრას, რომელიც მდებარეობს გურჯანში, სოფელ ვეჯინში.

ია აბულაშვილი
17.07.2020

ქრისტიანობისთვის წამებული სპარსელი, ევსტათი მცხეთელი თავისი ქვეყნიდან, განძაკიდან დაახლოებით 550 წელს ჩამოვიდა. მან უარი თქვა მაზდიანობაზე და გულით შეიყვარა ქრისტიანობა. მცხეთაში დასახლდა და ცოლადაც ქრისტიანი ქალი შეირთო.

ია აბულაშვილი
16.07.2020

მამკოდის მონასტერი, რომელიც შიდა ქართლში, სოფელ მამკოდში მდებრეობს, მე-9 საუკუნით თარიღდება. ეკლესიის დანგრევის შემდეგ მე-19 საუკუნის 50-იან წლებში მის ადგილას აშენდა სამონასტრო კომპლექსი, რომელშიც შედიოდა ორი ეკლესია, ღვთისმშობლის და წმინდა გიორგის სახელობის. ღვთისმშობლის სახელობის ტაძარი 1924 წელს ბოლშევიკებმა ააფეთქეს. მისგან დარჩა მხოლოდ ორი ბოძი, ნიშებიანი კედელი და ქვის გალავნის ფრაგმენტები.

ია აბულაშვილი
15.07.2020

მე-12-13 საუკუნეების უნიკალური ქართული ხელნაწერი ვანის ოთხთავი საგანგებოდ თამარ მეფისთვის კონსტანტინეპოლში რომანის ქართველთა მონასტერში გადაუწერიათ. ამ ეკლესიაში ქართველთა მოღვაწეობის შესახებ მოთხრობილია „ილარიონის ცხოვრებაში" (ცნობილი ქართველი საეკლესიო მოღვაწე ილარიონ ქართველი) და ასევე ტაძრის ადგილსამყოფელის შესახებ. რომანის მონასტერი სუსთენის წმინდა მთავარანგელოზის ეკლესიის მახლობლად მდებარეობდა, ბოსფორის სრუტესთან ევროპულ სანაპიროზე. ჩვენამდე მოღწეული ერთ-ერთი საბუთით კი ირკვევა, რომ 980 წლის შემდეგ რომანის მონასტერი ქართველებს აღარ ეკუთვნოდათ.

ია აბულაშვილი
14.07.2020

 

ფიტარეთის მონასტერი, რომელიც ქვემო ქართლში, თეთრიწყაროს რაიონში, მდინარე ქციის ხეობაში მდებარეობს, აშენდა თამარ მეფის ვაჟის, ლაშა-გიორგის მეფობის დროს და თარიღდება 1213-1222 წლებით. "არს მონასტერი ფიტარეთის, შუენიერ ნაშენი, გუმბათიანი, შუენიერს ადგილას, ზის წინამძღვარი, მის ქვეით ერთვის ქციას ფოცხვერიანი ხევი, ვენახიანი, ხილიანი..." - ასე აღწერს ვახუშტი ბატონიშვილი ფიტარეთის მონასტერს.

ია აბულაშვილი
13.07.2020

იესო ქრისტეს რჩეული 12 მოციქული, ქრისტეს მოწაფეები, რომლებიც ქრისტეს მოძღვრების პირველი გამავრცელებლები იყვნენ საქართველოში, მათ შესახებ ცნობები მოიპოვება, როგორც ძველ ქართულ, ასევე ბერძნულ და ლათინურ ქრონიკებში. საქართველოში 12 მოციქულის მოღვაწეობის შესახებ ცნობებს გვაწვდის ცნობილი საეკლესიო მოღვაწე დორითე ტირელი ეპისკოპოსი, რომელიც მოღვაწეობდა მე-4 საუკუნეში. ეპიფანე კვიპროსელი, მე-10 საუკუნის მოღვაწე, ეკომენტი და სხვები.

ია აბულაშვილი
12.07.2020

გელათის მონასტრში, სადაც უამრავი სიწმინდე იყო დაცული, დავით აღმაშენებელს ბევრი რელიკვია შეუწირავს. გელათის ღვთისმშობლის ტაძრის ჩრდილოეთის ფრესკაზე მეფეს მარცხენა ხელში ტაძრის მაკეტი უპყრია, მარჯვენა ხელის თითზე კი სამეფო ბეჭედი უკეთია. გადმოცემის თანახმად, დავითს ეს ბეჭედი სახელმწიფო ბეჭდის ნაცვლად ჰქონია, როცა რომელიმე სიგელს აწერდა ხელს. ბრძოლაში შესვლის წინ კი ჯერ ამ ბეჭედს ეამბორებოდა, მერე თავს ახდიდა და სანაწილეში მოთავსებულ წმინდანთა ნაწილებს შეწევნას სთხოვდა. ისტორიკოსთა აზრით, დავთის ბეჭედში მოთავსებული უნდა ყოფილიყო ძელი ჭეშმარიტების ნაწილი და წმინდა გიორგის ნაწილი. ბეჭდის ზედაპირზე კი, რომელიც ამობურცული და ოქროთი დაფერილი იყო, სიღრმეში ფეხზე მდგომი წმინდა გიორგი იყო ამოტვიფრული.

ია აბულაშვილი
10.07.2020

საუკუნეების მანძილზე საქართველოს ეკლესიებში მრავალი სიწმინდე იყო დავანებული, რომელთა დიდი ნაწილი კონსტანტინეპოლიდან, იერუსალიმიდან და სხვა წმინდა ადგილებიდან შემოაბრძანეს. სიწმინდებით მდიდარი იყო, სვეტიცხოვლის ტაძარი, შიომღვიმე, გელათი, გარეჯა, აფხაზეთის ეკლესიები, ასევე ათონის ივერთა მონასტერი, პატრიწონის სავანე და სხვა ეკლესია-მონასტრები.

ია აბულაშვილი
09.07.2020

ზარზმის მონასტერი, რომელიც მდებარეობს სამცხე-ჯავახეთში, სოფელ ზარზმაში, მე-8 საუკუნით თარიღდება და მისი აგება ქართველ წმინდანს სერაპიონ ზარზმელის სახელს უკავშირდება.  რომელიც ზარზმის მონასტრის პირველი წინამძღვარი იყო და იქვეა დაკრძალული.   

ია აბულაშვილი
08.07.2020

 "კუმურდო შუა საუკუნეების ხუროთმოძღვრების ერთი მწვერვალთაგანია, როგორც მხატვრული ღირსებით, ისე არქიტექტურით და მიეკუთვნება იმ იშვიათ ქართულ ძეგლთა რიცხვს, რომელთაც თავისსავე კედლებზე აქვთ წარწერები, რომელშიც მოხსენიებულნი არიან ხუროთმოძღღვრები, მითითებულია აგების თარიღი და ძეგლის შემდგომი ისტორიული თავგადასავალები" - ასე აღწერს ცნობილი ქართველი ისტორიკოსი ვახტანგ ბერიძე კუმურდოს შესანიშნავ ტაძარს ჯავახეთში, მდებარეს ახალქალაქის პლატოზე, ზღვის დონიდან 1740 მეტრზე. ტაძარი, რომელიც თარიღდება მე-10 საუკუნით და დღეს მხოლოდ მისი ნანგრევებია შემორჩენილი.

ია აბულაშვილი
07.07.2020

 "მოერთვის ჭოროხს მდინარე ბანა-ფანასკერტი, გამომდინარე ყულანუ მთისა დ ამ წყალსა მთაში არს ბანა აწ უწოდებენ ფანაქს. აქ არს ეკლესია გუმბათიანი, დიდი შუენიერად ნაგები, კეთილშუენიერს ადგილს, აღაშენა მეფემან ადარნასემ და დაფლულ არიან მეფენი. იჯდა ეპისკოპოზი"- ასე აღწერს ბანას ტაძარს ვახუშტი ბატონიშვილი.

ია აბულაშვილი
06.07.2020

 პირველი ცნობა საქართველოდან ქართული განძისა და ხელნაწერების გატანის შესახებ გვხვდება იოანე ბატონიშვილის "ალმასობაში", საიდანაც ვიგებთ, რომ თემურ ლენგმა ორი ურემი ხელნაწერი გაიტანა საქართველოდან.


Copyright © 2006-2020 by Resonance ltd. . All rights reserved
×